Smart ForTwo coupe (45kw)
Sovellus | Suositus | Tilavuus (l) | ||
---|---|---|---|---|
Moottori (TB) | Mobil 1 New Life 0W-40 | 3.1 | ||
Käsivaihteisto | Mobil 1 Synthetic ATF | 1.4 | ||
Automaattinen voimansiirto | ||||
Tasauspyörästö | Vaihteistosta | |||
Jäähdytysneste (50%) | Mobil Antifreeze Extra | 4.2 | ||
Jarruneste | Refer to Owner's Manual |
Peugeot 206+ (2011)
Sovellus | Suositus | Tilavuus (l) | ||
---|---|---|---|---|
Moottori (B) (TU3A) | Mobil 1 ESP Formula 5W-30 (b) | (a) | ||
Käsivaihteisto | Mobil Gear Oil FE 75W | (a) | ||
Automaattinen voimansiirto | ||||
Tasauspyörästö | Vaihteistosta | |||
Jäähdytysneste | Refer to Owner's Manual | (a) | ||
Jarruneste | Mobil Brake Fluid DOT 4 |
- Merkki
- AUDI
- Malli
- R8 5.2 FSI Spyder Quattro DSG (CTPA - 404kW QG1 Variable Service)
- Moottori
- TB
- Vuosi
- 2012-
Sovellus | Suositus | Tilavuus (l) | ||
---|---|---|---|---|
Moottori (TB) (CTPA) | Refer to Owner's Manual | (a) | ||
Käsivaihteisto (0BZ, 7 Speed) | Refer to Owner's Manual | 8.0 - 10.5 | ||
Automaattinen voimansiirto | ||||
Tasauspyörästö | Mobilube 1 SHC 75W-90 | 1.5 | ||
Jäähdytysneste | Refer to Owner's Manual | (a) | ||
Jarruneste | Refer to Owner's Manual | |||
Ohjaustehostin | Refer to Owner's Manual | |||
Takavetopyörästö | Vaihteistosta |
Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyjen suorituskykyluokat
SAE-viskositeettiluokitus
Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyjen SAE-luokat ovat 70W, 75W, 80W, 85W, 80, 85, 90, 110, 140, 190 ja 250. Luvun perässä oleva W osoittaa, että öljyn viskositeetti on määritetty alhaisissa lämpötiloissa. Viskositeetin on pysyttävä taulukon ilmoittamissa lämpötiloissa 150.000 senttipoisin alapuolella, ja lisäksi täytettävä määrätyt minimivaatimukset 100°C:n lämpötilassa. Muille SAE-luokille on viskositeetin raja-arvot määritetty 100°C:n lämpötilassa.
Vaihteisto- ja vetopyörästö öljyjen SAE-luokitus:
SAE-luokka | Maksimilämpötila 150.000 cP:n viskositeetille |
Viskositeetti cSt 100 ºC
Min/Max |
70 W | -55 | 4,1 / - |
75 W | -40 | 4,1 / - |
80 W | -26 | 7,0 / - |
85 W | -12 | 11,0 / - |
80 | 7,0 / < 11,0 | |
85 | 11,0 / < 13,5 | |
90 | 13,5 / < 18,5 | |
110 | 18,5 / < 24,0 | |
140 | 24,0 / < 32,5 | |
190 | 32,5 / < 41,0 | |
250 | 41,0 / - |
Moottoriöljyjen luokitukset
SAE-viskositeetti
Moottoriöljyjen viskositeetti ilmaistaan SAE (Society of Automotive Engineers) -luokituksen avulla. SAE-luokituksessa moottoriöljyt on jaettu seuraaviin luokkiin: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 ja 60. Näistä luokista pelkällä numerotunnuksella varustettujen luokkien öljyille on määritetty oheisen taulukon mukaiset viskositeetin raja-arvot lämpötilassa 100 °C. W-kirjain luokan numeron yhteydessä ilmaisee öljyn soveltuvuuden kylmiin olosuhteisiin. Näiden luokkien öljyille määritetään taulukon mukaisen miniviskositeetin 100 °C:ssa lisäksi pumpattavuuden rajalämpötila sekä viskositeetti kylmissä lämpötiloissa.
Suurin osa nykyään myytävistä moottoriöljyistä on moniasteisia, eli ne täyttävät ilmoitetun luokan viskositeettivaatimukset sekä kylmässä että kuumassa. Kullekin SAE-luokalle on määritelty maksimiviskositeetti omassa lämpötilassaan (kts. oheinen taulukko). Viskositeetin mittaus perustuu kylmän kampikammion jäljittelijään (CCS-laite). Pumpattavuuden rajalämpötila taas kuvaa alinta lämpötilaa, jossa moottorin öljypumppu pystyy siirtämään öljyä voitelujärjestelmässä. Sitä voidaankin pitää alhaisimpana turvallisena kylmäkäynnistyslämpötilana.
Taulukossa oleva HTHS tulee sanoista High Temperature High Shear Rate eli ”korkea lämpötila suuri leikkaus”. Tällä testillä mitataan öljyn viskositeetin pysyvyyttä kuumissa ääriolosuhteissa.
SAEluokka | CCS‑viskositeetti cP/°C | Pumpattavuuden rajalämpötila, °C | Viskositeetti CSt/100 °Cminimi maksimi | HTHS cP*** | |
0 W | 6.200 / -35 | -40 | 3,8 | - | |
5 W | 6.600 / -30 | -35 | 3,8 | - | |
10 W | 7.000 / -25 | -30 | 4,1 | - | |
15 W | 7.000 / -20 | -25 | 5,6 | - | |
20 W | 9.500 / -15 | -20 | 5,6 | - | |
25 W | 13.000 / -10 | -15 | 9,3 | - | |
20 | 5,6 | < 9,3 | 2,6 | ||
30 | 9,3 | < 12,5 | 2,9 | ||
40 | 12,5 | < 16,3 | 2,9* | ||
40 | 12,5 | < 16,3 | 3,7** | ||
50 | 16,3 | < 21,9 | 3,7 | ||
60 | 21,9 | < 26,1 | 3,7 |
*) Viskositeettiluokat SAE 0W-40, 5W-40 ja 10W-40.
**) Viskositeettiluokat SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40 ja 40.
***) Minimiviskositeetti 150°C:n lämpötilassa HTHS-kokeessa.
**) Viskositeettiluokat SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40 ja 40.
***) Minimiviskositeetti 150°C:n lämpötilassa HTHS-kokeessa.
API-luokitus
Moottoriöljyjen API-luokitus on syntynyt ja sitä kehitellään API:n (American Petroleum Institute), ASTM:n (American Society for Testing and Materials) ja SAE:n yhteistyönä. Se määrittelee useiden eri parametrien (esim. männän puhtauden, männänrenkaiden kulumisen jne.) raja-arvoja erilaisia testimoottoreita käytettäen.
Moottoriöljyjen API-luokitus on jaettu kahteen ryhmään:
1) Bensiinimoottoriöljyt, joille on käytössä luokat SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM ja SN
2) Dieselmoottoriöljyt, joille on käytössä luokat CC, CD, CE, CF, CG, CH, CI ja CJ
2) Dieselmoottoriöljyt, joille on käytössä luokat CC, CD, CE, CF, CG, CH, CI ja CJ
Bensiinimoottoriöljyt
- SC, SD ja SE ovat vanhoja luokituksia, jotka voivat esiintyä vanhemmissa ajoneuvoissa.
- SF: Tyypillinen vaatimus vuosimallia 1981-1988 olevien ajoneuvojen bensiinimoottoreille.
- SG: Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka.Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.
- SH: 1993 käyttöönotettu luokitus. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.
- SJ: 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
- SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon parempi polttoainetalous, parempi suoja katalysaattorille ja muille päästöjä vähentäville osille ja mahdollisuus pidennetyille öljynvaihtoväleille. Testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
- SM: 2005 käyttöönotettu luokitus, jossa parannettu moottorin suojaa kulumista vastaan, kylmäominaisuuksien säilyvyyttä käytönaikana ja hapettumisenkestoa verrattuna SL-luokkaan.
- SN: 2010 esitelty luokitus, jossa tiukemmat raja-arvot mm. mäntien puhtaudelle, lietteen syntymiselle ja yhteensopivuudelle tiivistemateriaalien kanssa.
Dieselmoottoriöljyt
- CB, CC ja CD ovat vanhoja luokituksia, jotka saattavat esiintyä vanhemmissa ajoneuvoissa.
- CE: 1985 esitelty luokitus, jonka käyttö on tyypillistä ahdetuille ja raskaasti kuormitetuille dieselmoottoreille.
- CF: 1994 esitelty luokitus, joka on tarkoitettu esikammiodieselmoottoreille.
- CF-4: 1990 esitelty luokitus, joka on CE:n korvaava parannettu luokitus.
- CF-2: Muuten sama kuin CF-4, mutta kaksitahtidieseleille.
- CG-4: 1995 esitelty luokitus, joka täyttää amerikkalaisille raskaan kaluston dieseleille asetetut vaatimukset.
- CH-4: Raskaan kaluston luokitus vuoden 1998 päästöstandardit täyttäville moottoreille, jotka on suunniteltu käyttämään rikitöntä tai vähärikkistä dieselpolttoainetta.
- CI-4: 2002 voimaan tullut luokitus vähäpäästöisille moottoreille, jotka on suunniteltu täyttämään v. 2004 pakokaasupäästöjen vaatimukset. Erityisesti moottoreihin, joissa on pakokaasujenkierrätys, EGR.
- CJ-4: 2006 voimaan tullut luokitus, joka vastaa eräiden 2007 ja myöhemmin markkinoille tulleiden tieliikenteessä käytettävien pääsääntöisesti amerikkalaisten vähäpäästöisten dieselmoottorien vaatimuksiin. Erityisesti se on tarkoitettu moottoreihin, jotka käyttävät vähärikkistä polttoainetta ja jotka mahdollisesti on varustettu uudentyyppisillä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmillä.¨
Ja tästä voit itse tarkistaa oikean öljyn autoosi
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti